Oppaat & työkalut asiakastyöhön

Tulostettavat oppaat

Alle on kerätty lista haitallista pelaamista koskevista oppaista, joista ammattilainen voi hyötyä työssään.

Muita työkaluja asiakastyöhön:

1. Sähköinen Raipe rahapelipäiväkirja

  • Kehota asiakastasi ottamaan rahapelipäiväkirja käyttöön ja jakamaan pelaamistaan/pelaamattomuuttaan koskevia tilastoja, testituloksia ja muistiinpanojaan haluamiltaan osin sinun kanssasi.
  • Voitte käydä rahapelipäiväkirjan merkintöjä tarkemmin läpi yhdessä ja hyödyntää päiväkirjaa asiakkaan muutosprosessin seuraamisessa.
  • Asiakas voi:
    • lähettää tilastoja helposti suoraan sähköpostiisi
    • tai jakaa lukuoikeuksia päiväkirjansa osioihin, mikäli sinäkin olet rekisteröitynyt palveluun.

2. Hyödynnä ja suosittele myös muita Peluurin sivuilta löytyviä tietoartikkeleja ja työkaluja

3. Läheiset ja rahapeliongelma -tukiaineisto

  • Ongelmapelaamisen vaikutus läheisen hyvinvointiin jää usein huomaamatta sosiaali- ja terveyspalveluissa.
  • Opas antaa tietoa ja välineitä läheisten kanssa työskentelyyn. Siinä tiivistetään ongelmallisesti pelaavien henkilöiden läheisiä käsittelevän tutkimustiedon antia ja esitellään käytännöllisiä auttamisen apuna toimivia välineitä.

4. Pelituki-hankkeen Pelineuvola: tukea pelaamisen vaikutusten arviointiin ja liikapelaamisen tunnistamiseen

  •  sisältää tietoa ja välineitä nuorten digi- ja rahapelaamisen kartoitukseen sekä muutoksen tueksi.

5. Kokemuksia peliongelmasta -menetelmäkortit

  • Tieto- ja tukipiste Tiltin tuottamiin kortteihin on kerätty rahapeliongelmansa selvittäneiden vertaistukijoiden henkilökohtaisia kokemuksia peliongelman syistä, seurauksista ja ratkaisuista.
  • Kortteja voidaan hyödyntää sekä yksilö- että ryhmätyöskentelyssä esimerkiksi keskustelun avaajina ja asiakkaan oman tilanteen peilaajina.