Keinoja puheeksiottoon

Läheisen ensisijainen tehtävä on huolehtia omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Monella läheisellä on kuitenkin tarve auttaa pelaajaa pääsemään eroon peliongelmasta ja sen aiheuttamista seurauksista.

Läheinen voi ja saa auttaa peliongelmasta kärsivää, mutta on tärkeää ottaa selvää, millainen apu auttaa ja millainen taas saattaa pahentaa peliongelmaa.

Läheinen ei ole vastuussa peliongelman hoitamisesta, mutta läheinen voi rohkaista pelaajaa muutokseen.


Peliongelmasta saa ja pitää puhua:

1. Valitse sopiva aika ja paikka

  • Saatte keskustella rauhassa ilman ulkopuolisia häiriöitä.
  • Aikaa keskustelulle on riittävästi.
  • Valmistaudu keskusteluun:
    • ottamalla selvää peliongelmasta Peluurin sivujen kautta
    • Voit myös kirjoittaa itsellesi muistilapun asioista, jotka haluat tuoda esille
  • Jos sovittu tapaaminen ei toteudu, pyri sopimaan uusi aika.

2. Tuomitsematon keskustelu

  • Rauhallinen ja järkiperäinen lähestymistapa kannattaa! Jos et pysty siihen pelaamisen aiheuttamien tunteiden vuoksi, odota rauhallisempaa hetkeä tai pyydä kolmas osapuoli mukaan keskusteluun.
  • Voit tuoda aluksi esiin sen, että olet huolissasi ja että pelaaja on sinulle tärkeä.
  • Kerro millaisia asioita ja käyttäytymistä olet havainnut. Kerro mahdollisimman konkreettisesti millaisia negatiivisia seurauksia pelaamisella on ollut sinulle ja muille läheisille.
  • Käytä ”minä”-kieltä ”sinä”-kielen sijaan – kerro huolestasi sen sijaan että syyttelisit.
  • Vältä tuomitsemista ja suoria ohjeita toimia. Voit myös kertoa, että vaikka et ymmärräkään täysin peliongelmaa, et halua tuomita.
  • Nosta esille konkreettisia ongelmia ja ratkaisuehdotuksia niihin. Tuo selvästi esille, että uskot muutoksen mahdollisuuteen!
  • Pyydä pelaajaa kertomaan oma näkökulmansa tilanteesta ja anna riittävästi aikaa ja tilaa sille. Kuuntele!

 

Vältä...

  • sanomasta ”sinun pitää vain lopettaa pelaaminen”.
  • luennoimista tai väittelemistä – jos pelaaja kieltää ongelman, ei sitä hänelle pysty väkisin todistamaan.
  • uhkailua, kiristystä ja lahjontaa – sen sijaan pyri sopimukseen, jossa yhdessä sovitaan ehdoista.
  • häpeän tai syyllisyyden korostamista – nämä ovat tunteita, jotka voivat estää avun hakemista.


Pelaajan reaktiot?

  • Voivat olla monenlaisia: helpotusta, vihaa, kieltämistä, vähättelyä, selittelyä, valehtelua, syyttelyä, häpeää, keskustelusta kieltäytymistä.
  • Empaattinen ja myötätuntoinen lähestymistapa voi auttaa keskusteluyhteyden syntymistä.
  • Jos pelaaja kieltäytyy keskustelemasta, kerro mistä hän voi saada apua ja kerro, että keskustelet hänen kanssaan mielellään, sitten kun hän on valmis.
  • Jos pelaaja käyttäytyy vihamielisesti tai aggressiivisesti, lopeta keskustelu.

Lähteitä ja lisätietoa:

THL: Suhteet Pelissä - Tietoa ja tukea rahapelaamisesta huolestuneille läheisille. Pelihaitat tukiaineisto.

Mental Health First Aid Australia. Helping someone with gambling problems: mental health first aid guidelines. Melbourne: Mental Health First Aid Australia; 2015.