Tapausesimerkki Peluuriin yhteyttä ottavasta läheisestä

Tapausesimerkki on Peluurin tilastojen pohjalta yhdistelemällä laadittu esimerkki, ei todellinen asiakastapaus.

”Emmi 41 v.”, pääkaupunkiseutu, puoliso pelaa netissä, pelistä ei tietoa, perheessä kaksi alaikäistä lasta.

Emmi soittaa Peluurin auttavaan puhelimeen kiihtyneenä ja itkuisena.

Hänen puolisonsa peliongelmat olivat paljastuneet, kun postissa oli tullut kirje perintätoimistosta. Vaatiessaan selitystä oli koko ongelman laajuus selvinnyt: vuokrat usealta kuukaudelta maksamatta, pikavippejä reilusti yli perheen maksukyvyn ja yhteisistä säästöistäkin oli suurin osa mennyt pelaamiseen.

Jo ennen paljastumista Emmistä oli tuntunut, että jokin on vialla.

Puoliso oli usein poissaoleva ja hermostunut ja vietti aikaa koneella usein läpi yön. Heillä oli jatkuvia riitoja ja tämän lisäksi pelaamisen paljastumisen myötä tuli huoli perheen taloudesta ja omasta jaksamisesta.

Puhelun aikana Emmi käy läpi tilannetta ja sen aiheuttamia tunteita: järkytystä, suuttumusta ja luottamuksen menetystä.

Kun tunneryöppy on rauhoittunut, Peluurin työntekijä kysyy millaista tukea Emmi kokee tarvitsevansa. Yhteisen pohtimisen jälkeen työntekijä ehdottaa Tiltin Perheklubia, johon ovat tervetulleita sekä pelaajan läheiset että pelaajat. Osallistumista helpottaa järjestetty lastenhoito.

Työntekijä kertoo myös velkatilanteen selvittämisestä ja kunnallisesta velkaneuvonnasta, johon Emmi päättää olla yhteydessä puhelun jälkeen.

Myös puoliso on luvannut hakea apua ja Emmin mukaan tuntuu olevan motivoitunut siihen. He osallistuvat Perheklubiin yhdessä.

 

Lue lisää Peluurin palveluista läheisille täältä

Lue lisää Tiltin Perheklibista (Helsingissä) täältä