Restart -hankkeessa kehitetään ohjelmaa, joka tukee digipelaamisen muutoksessa

Restart-hankkeessa kehitetään tukipalvelua pelitapoihinsa muutosta pohtivalle tietokone-, mobiili- ja konsolipelaajalle. Restart-ohjelmasta tulee helposti omaan arkeen sovitettava palvelu verkossa.

Restart -ohjelma sisältää tehtäväkirjan ja puhelinkeskustelut oman työntekijän kanssa. Tehtäväkirjan avulla tutkitaan tarvetta muutokselle ja etsitään vaihtoehtoja sen toteuttamiselle – olivat ne sitten pelitavoissa tai muualla. Viikottaiset puhelinkeskustelut oman työntekijän kanssa tukevat koko ohjelman läpi työskentelyä.
Restartin taustalla on Peluurin rahapeliongelmiin suunnatun Peli poikki -ohjelman toimiva toteutusmalli ja hyvät tulokset.

Restart -ohjelma tukee muutoksessa, jonka asiakas määrittelee itse

Restart-ohjelmassa pelaamisen roolia elämässä, sen hyötyjä ja haittoja, tutkitaan asiakkaan omista lähtökohdista käsin. Pelaamista ei määritellä lähtökohtaisesti riippuvuudeksi tai ongelmaksi. Ohjelma on suunnattu henkilöille, jotka haluavat tarkastella suhdettaan pelaamiseen tai pelaamisen suhdetta arkeen uudelleen. Asiakas määrittelee itse muutoksen tarpeen, tavoitteen ja keinot. Ohjelma on tukena tässä prosessissa. Ohjelman voi keskeyttää missä vaiheessa tahansa.

Digipelihaittoihin erikoistunut Restart -hanke (2019-2022) käynnistyi STEAN tukemana vuonna 2019 osana Peluurin ja Sininauhaliiton toimintaa.

Restart-hankkeen kysely pelaajille, läheisille ja ammattilaisille

Kehitämme Restart -ohjelmaa oman pelaamisensa ongelmalliseksi tai haitalliseksi kokeville tietokone, konsoli- ja mobiilipelejä pelaaville ja haluamme kuulla sinun ajatuksiasi. 

Meille on tärkeää tietää millaista tukea ohjelman tulevat käyttäjät haluavat ja tarvitsevat. Siitä haluamme kuulla heitä itseään, heidän läheisiään ja auttamistyön ammattilaisia, jotka kohtaavat pelihaittoja. Olemme kiinnostuneet kuulemaan  myös peliharrastajien näkemyksiä siitä, miten lähestyä hankkeen kohderyhmää leimaamatta harrastusta tai harrastajia

Käytämme näitä vastauksia avuksi ohjelman suunnittelussa. Vastauksia saatetaan käyttää myös tieteellisessä tutkimuksessa, ja tutkijat tai opinnäytetyöntekijät voivat hakea Peluurilta tutkimuslupaa aineiston käyttöön.

Kyselyssä ei kysytä vastaajien henkilötietoja, ja avoimista vastauksista poistetaan kaikki tunnistamisen mahdollistavat tekijät ennen aineiston luovutusta. Täyttämällä lomakkeen annan lupani siihen, että antamiani tietoja voidaan käyttää kehittämiseen ja tutkimukseen.

Kyselyyn pääset vastaamaan oheisen linkin kautta.

https://link.webropolsurveys.com/S/293E3933ED2678B6