Peluuris årsrapport
I Peluuris årsrapport presenteras Peluuris verksamhet och nyckeltal år 2022. Rapporten fokuserar framför allt på den hjälpande telefonens och chattens statistik som ger en god inblick i hur spelproblemssituationen förändras. Dessutom presenteras statistik från Peli poikki-programmet och OmaPeluuri.
Ring 0800 100 101Peluuris årsrapport 2022
Referat
Peluuri minskar och förebygger sociala, ekonomiska och hälsorelaterade problem som orsakas av spelande. Denna grundläggande uppgift utförs genom att producera stöd-, handlednings- och rådgivningstjänster samt genom att förmedla information om spelproblem och hur man kan förebygga och behandla dem.
Målgrupperna för tjänsterna är spelare, närstående och de som stöter på spelproblem i sitt arbete. Tyngdpunkten i verksamheten ligger på penningspelandets skador, men Peluuris tjänster kan också användas av digispelare och deras närstående. Sininauhalittos Restart-program breddar tjänsteutbudet för digispelare. Restarts siffror presenteras inte i denna rapport.
I denna rapport presenteras Peluuris verksamhet och nyckeltal år 2022. Rapporten fokuserar framför allt på den hjälpande telefonens och chattens statistik som ger en god inblick i hur spelproblemssituationen förändras. Dessutom presenteras statistik från Peli poikki-programmet och OmaPeluuri.
År 2022 kontaktades hjälptelefonen och chatten sammanlagt 1895 gånger med penningspelsproblem som det riktiga temat.
Detta var 8 procent mindre än år 2021 (2058 gånger). Peli poikki-programmet genomgicks i sin helhet av 279 spelare (290 år 2021).
Spelarprofilen var lika som under tidigare år. De flesta av penningspelarna som tog kontakt var unga vuxna män.
En stor del av spelarna var män (64 %) och 64 procent av de spelare som tog kontakt var under 34 år gamla. Av de närstående var 74 procent kvinnor och 71 procent över 34 år gamla.
Nuförtiden har nätspel en större roll i penningspelproblem än tidigare. I de kontakter som den främsta kanalen för spelande kunde antecknas, var nätspelens andel 90 procent.
Under hela Peluuris historia har den mest allmänna formen av spelande bakom spelproblem varit penningautomatspel (nätet + spelplatser) med andra spel långt efter i statistiken. År 2019 utgjorde denna typ av spel som den mest problematiska typen sammanlagt 83 procent (43 % på nätet och 40 % på spelplatser).
År 2022 orsakade nätspel problem för 59 procent av spelarna och fysiska automater för 10 procent.
Penningautomatspelens andel av spelproblemen är med andra ord fortfarande betydande, men tyngdpunkten har i hög grad överförts till nätet. Bland typen av spel som orsakade mest problem var förutom penningautomatspel dessutom casinospel på nätet (17 %) och vadslagning på nätet (16 %).
Penningspelsproblemet är också ett ekonomiskt problem. Det kan ta sig uttryck i stora skulder och knapphet i vardagen och i att man åsidosätter sina grundläggande behov. Snabblån och användning av lånade pengar till spelandet verkar ha blivit en betydande del av penningspelandets problem.
Bland dem som började med Peli poikki-programmet hade 74 procent skulder i anslutning till spelandet, av dessa hade 67 procent skulder på över 10 000 euro.
Det vanligaste skuldbeloppet som kom fram både i Peli poikki-programmet och i hjälptelefonen och på chatten var 20 000–50 000 euro. Ofta var skulderna förknippade med flera olika konsumtionskrediter. De stora skulderna var koncentrerade särskilt till nätspelare (93 procent).