Arki ongelmallisesti pelaavan silmin -kampanja
Millaista on yrittää olla pelaamatta, kun arkinen ympäristö on miinoitettu rahapeleillä ja niiden mainoksilla? Tai kun kauppareissua varjostaa pelko siitä, että häviää ruokarahat jo kaupan aulassa?
Arki ongelmallisesti pelaavan silmin -kampanja nostaa esiin rahapelaamisen ja rahapelimainonnan näkyvyyden arkisissa ympäristöissä.
Tieto- ja tukipiste Tiltin kävijät kertovat valokuvin ja sanoin, millaiselta näyttää arkinen ympäristömme, kun sitä katsoo peliongelman linssin lävitse.
Rahapelien runsas näkyvyys ja saatavuus on riski
Suomessa rahapelaaminen on normalisoitu ja arkipäiväistetty. Vaikka rahapelaaminen on läsnä kaikkialla, suurin osa suomalaisista ei edes huomaa sen läsnäoloa. Rahapelien saatavuudella ja näkyvyydellä on merkittävä vaikutus rahapeliongelmien syntyyn. Ongelmallisesti pelaaville rahapelien näkyvyys ja runsas mainonta on riski.
Peliklinikan asiakkaista 87 % koki Veikkauksen mainonnan liiallisena ja 60 % koki sen lisäävän pelaamistaan.
Seuraa kampanjaa Peluurin Twitterissä
Katso kampanjavideo ja lue lisää kampanjasta
Lähde:
Suomalainen rahapelaaminen 2019 (THL, Tilastoraportti 8/2020)
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041618876