Ongelmallisen digipelaamisen tunnistaminen ja puheeksiotto
Kun auttamistyössä tulee vastaan ongelmallinen digi- eli videopelaaminen, tämän sivun avulla pääset alkuun: tietoa, työvälineitä kohtaamiseen ja palveluita, jonne voi ohjata asiakkaan.
Viisi vinkkiä tunnistamiseen ja puheeksiottoon
On normaalia olla epävarma uuden asian edessä. Se osoittaa, että haluat hoitaa keskustelun digipelaamisesta asiakkaan kanssa hyvin ja osaat nähdä kehittymisen tarpeet taidoissasi. Tässä viisi vinkkiä, joilla pääset alkuun. Näiden jälkeen kerromme aiheista laajemmin linkkien kera.
- Tieto on paras apu ongelmallisen pelaamisen tunnistamisessa.
- Kysy rohkeasti! Keskustelu opettaa käytännössä.
- Tutustu etukäteen mitkä palveluista voisivat olla vaihtoehtoja sinun asiakkaallesi.
- Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Ota muiden kehittämät työvälineet käyttöösi.
- Tilaa koulutus tai asiantuntija avuksi.
1. Mikä on liikaa pelaamista? Tieto on paras apu tunnistamisessa
Meiltä toivotaan usein selkeää rajaa sille, minkä yli menevä pelaaminen on ongelmallista. Yksin pelaamisen määrä ei tee ongelmaa. Jollekin 40 tuntia viikossa on sopiva määrä, kun toisille 2 tuntia on liikaa.
Ongelmallisessa pelaamisessa oleellisempaa on pelaamisen haitalliset seuraukset asiakkaalle. Pelaamisen ongelmallisuuden arvioimisessa onkin kyse siitä, mikä on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisena osaamisesi ydintä: miten pelaaminen vaikuttaa hyvinvointiin, työhön tai opiskeluun ja ihmissuhteisiin. Tie ongelman tunnistamiseen vie keskustelun kautta.
Tieto on paras apu tähän keskusteluun valmistautumisessa:
- Lyhyt artikkeli ongelmallisesta digipelaamisesta ja peliriippuvuudesta Peluurin sivuilla.
- Digitaalinen viihdepelaaminen ja digipeliriippuvuus, laaja tutkimuskatsaus (pdf).
2. Entä, jos en osaakaan? Keskustelu opettaa
Yleensä kaksi syytä saavat arkailemaan pelaamisesta keskustelua asiakkaan kanssa: ajatus, ettei tiedä pelaamisesta tarpeeksi ja pelko, ettei osaa auttaa, jos kyse onkin peliongelmasta.
”Niin, miksi odotan itseltäni tässä asiassa omaa ja vielä kattavaa kokemusta? Enhän odota itseltäni kaiken kokenutta päihteidenkäyttöä, vaikka pidän itseäni pätevänä keskustelemaan päihdeasioista nuorten kanssa.” – osallistuja Peluurin koulutuksessa
Onnistuneen keskustelun lähtökohta on kuunteleminen. Kuuntelemiseen ei ole lähtötasoa siinä, mitä pelaamisesta pitää tietää. Pelitermejäkään ei tarvitse pelästyä. Joskus niiden viljeleminen voi olla asiakkaalta innostumista tai tapa keikauttaa keskustelun asiantuntija-asetelma päälaelleen. Molemmissa tapauksissa kysymällä oppii.
Peleistä puhuminen ei useimmiten edes ole oleellista kohtaamisen kannalta. Lähtökohtana on hyvä pitää sitä, miksi asiakas on juuri sinun luonasi juuri siinä palvelussa, jossa työskentelet. Jos keskustelette toisen asteen opiskelijan kanssa aamupoissaoloista, keskustelun oleellinen aihe voi olla pelaaminen pikkutunneille ja nukkumaanmenon rutiineihin tarvittava muutos.
Jos peliongelman hoito kuuluu työtehtäviisi ja haluat jotain kättä pitempää, tutustu muiden kehittämiin työvälineisiin kohdassa 4. Jos se on jonkun muun tehtävä, lue eteenpäin ja tutustu minne voit asiakkaasi ohjata.
3. Mistä apua asiakkaalle? Tutustu näihin
Pidämme tämän listan lyhyenä, jotta siitä olisi helppo aloittaa.
- Restartista yksilöllistä ammattiapua täysi-ikäisille
- Digipelirajat'on vertaistukiryhmät 18-29 -vuotiaille.
- Peluurin auttavasta puhelimesta saat tukea paikallisten palvelujen kartoittamiseen.
- Pelaajalle suunnatusta artikkelista löydät enemmän vaihtoehtoja ja oma-apumateriaaleja.
4. Ota muiden kehittämät työvälineet käyttöösi
Miten käsitellä pelaamista asiakkaan kanssa? Restart-ohjelman voi ottaa osaksi myös yhteistä työskentelyä asiakkaan kanssa. Teette ohjelman tehtäviä yhdessä ja sen lisäksi asiakas saa ohjelman valmentajan tuen. Voitte aloittaa täyttämällä asiakkaan kanssa hakemuksen ohjelmaan.
Restart sopii pitkäkestoiseen ja muutokseen tähtäävään yksilötyöskentelyyn (kesto 8-10 viikkoa).
Etsitkö kättä pitempää puheeksiottoon? Ota käyttöön Digipelirajat'on toiminnan kehittämä puheeksiottokortti ja muut materiaalit.
Työskenteletkö palvelussa, jossa pelaaminen ja sen ongelmat puhuttavat ajoittain kaikkia? Pelineuvola (Itä- ja Keski-Suomeen) voi olla ratkaisu. Tilaa avuksi asiantuntijat, joiden kanssa voitte ratkoa ongelmia yhteisen työpajan avulla.
5. Koulutusta työyhteisölle tai verkostolle
Et luultavasti ole yksin tiedon tarpeesi kanssa. Jos ryhmäkoulutuksen tilaaminen ei ole vaihtoehto työyhteisöllesi, ehkä se on jollekin verkostolle, johon kuulut. Peluuri tekee kokouksiin yhdistettäviä lyhyitä koulutuksia, Digipelirajaton tarjoaa ilmiökoulutuksia ja kokemusasiantuntijavierailuja, Pelituen valikoimassa on perus- ja syventävä koulutus sekä aiemmin mainittu Pelineuvola työpaja.