MISTÄ TIETÄÄ,
ETTÄ HARRASTUS
ON LÄHTENYT
LAPASESTA?

Peluurin valtakunnalliset palvelut pelaajalle

Peluuri tukee, ohjaa ja neuvoo peliongelmissa

Peluurin palvelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia

Palvelut ovat tarjolla ympäri Suomen suomeksi ja ruotsiksi pelaajille, läheisille sekä peliongelmia työssään kohtaaville.

Käänny Peluurin puoleen, kun pelaaminen haittaa elämää ja etsit ammattitaitoista ja kannustavaa keskustelukumppania. Tarjolla on myös vertaistukea, oma-apuvälineitä sekä vinkkejä ja keinoja pelaamisen hallintaan.

Puhelu on maksuton

  • Puheluihin vastaa rahapeliongelmaan erikoistunut ammattilainen.
  • Keskustele ja kysy peliongelmasta, pelaamisen rajoittamisesta tai lopettamisesta, tuki- ja hoitovaihtoehdoista tai mistä tahansa peliongelmaan liittyvästä.
  • Keskustelemme aiheesta tasavertaisesti ja kunnioittaen, sinun tarpeesi huomioiden. Kuuntelemme ja kannustamme, annamme halutessasi vinkkejä sekä ohjaamme eteenpäin.
  • Keskustelu on luottamuksellista: työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus kaikista käsitellyistä asioista.
  • Voit soittaa myös nimettömänä.
  • Auttava puhelin palvelee ruotsin kielellä maanantaisin.

Kun chat on avoinna, voit aloittaa keskustelun Peluurin päivystäjän kanssa kirjoittamalla viestisi sivun oikeassa alareunassa näkyvään chat-ruutuun.

  • Chat-keskustelu on vaihtoehto soittamiselle: se on tarkoitettu samoista asioista keskusteluun kuin auttava puhelinkin. Voit keskustella chatissa mistä tahansa pelaamisen hallinnan vaikeuksiin tai peliongelmaan liittyvästä.
  • Kysy tai keskustele omasta pelaamisestasi, läheisesi pelaamisesta tai asiakkaasi pelaamisesta.
  • Keskustelu on työntekijän ja asiakkaan välistä ja tapahtuu anonyymisti.
  • Halutessasi saat chatista myös nopean vastauksen esim. oman alueesi avunhakupaikoista, Peluurin palveluista sekä muista apu- ja tukikeinoista.

Kun chat on kiinni, voit jättää meille palautetta kirjoittamalla viestisi chat-ruutuun.

OmaPeluuri on tarkoitettu liikaa pelaaville, heidän läheisilleen sekä pelihaittoja työssään kohtaaville.

Rekisteröitymiseen tarvitset toimivan sähköpostiosoitteen. Palvelu on maksuton.


OmaPeluurissa voit:

  • keskustella avoimissa teemaryhmissä vertaisten ja ammattilaisten kanssa.
  • liittyä mukaan Peluurin työntekijän tai vertaisohjaajien ohjaamiin ryhmiin.
  • hyödyntää kirjanmerkkejä ja pelaamattomuuslaskuria, pian myös ryhmälivechatia.
  • Tulevaisuudessa palveluun kehitetään olemassaolevien välineiden lisäksi myös muita muutoksessa auttavia työkaluja.

Lue lisää OmaPeluurista täältä

Rekisteröidy palveluun tästä.

  • OmaPeluurissa alkaa noin kuuden viikon välein Tehostartti muutokseen -ryhmiä, jotka on tarkoitettu muutosta haluaville pelaajille.
  • Ryhmää ohjaavat Peluurin asiakastyöntekijä sekä peliongelman itse kokenut ja siitä toipunut vertainen.
  • Ryhmätoiminta koostuu aktiivisesta tehtävien tekemisestä sekä ryhmäkeskusteluista.
  • Tehostartti-ryhmät kestävät kuusi viikkoa, viikko-ohjelma on seuraava:
  1. Esittäytyminen, odotukset ryhmälle sekä pelihistoria ja selviytymiskeinot
  2. Pelaamisen sekä muutoksen hyvät ja huonot puolet
  3. Läheissuhteet
  4. Tavoitteen tutkiminen
  5. Peliajatukset ja -uskomukset
  6. Riskitilanteet ja toimintasuunnitelma sekä loppupalaute

Rekisteröidy OmaPeluuriin ja ilmoittaudu mukaan!

Pelin saa poikki myös netissä. Peli poikki on kahdeksan viikon ohjelman, jossa tukenasi on oma terapeutti. Hoito koostuu oman opiskelun, tehtävien, keskustelufoorumin ja terapeutin kanssa käytävien puhelinkeskustelujen yhdistelmästä. Ohjelman aikana päätät haluatko pistää pelin poikki kokonaan vai laittaa sille rajat.

Peli poikki siirtyy uudelle alustalle. Haku ohjelmaan on suljettu ohjelman kehittämistyön ajaksi. (päivitetty 19.10.2018).

Lue lisää Peli poikki -ohjelmasta ja siihen ilmoittautumisesta

 

Valtti on ongelmallisesti pelaaville tai peliongelmasta toipuville suunnattu keskustelufoorumi

  • Voit tukea ja vaihtaa ajatuksia toisten ongelmapelaajien/peliongelmasta toipuvien kanssa sekä saada tukea muilta
  • Voit avata myös omia keskusteluketjuja
  • Foorumi on avoin luettavaksi kaikille
  • Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen ja nimimerkin

Tästä Valttiin


Hertta on ongelmallisesti pelaavien läheisille suunnattu keskustelufoorumi

  • Voit tukea ja vaihtaa ajatuksia peliongelmasta kärsivien läheisten kanssa sekä saada tukea muilta.
  • Voit avata myös omia keskusteluketjuja.
  • Avoin luettavaksi kaikille.
  • Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen ja nimimerkin.

Tästä Herttaan

Vertaispuhelin tarjoaa mahdollisuuden vaihtaa ajatuksia entisen ongelmapelaajan tai ongelmapelaamisesta kärsineen läheisen kanssa.

Vertaiset haluavat auttaa ongelmallisesti pelaavia sekä heidän läheisiään löytämään toimivia ratkaisuja tilanteeseensa keskustelemalla ja kuuntelemalla, tukemalla sekä ajatuksia ja omakohtaisia kokemuksiaan vaihtamalla.

Vertaispuhelimen pelaajat

  • eri ikäisiä entisiä ongelmapelaajia, miehiä ja naisia.
  • oma pelaaminen on ollut jo pidempään hallinnassa.
  • Rahapelaaminen aiheutti eri vertaisille erilaisia seurauksia ja myös pelaamisesta vapautumisen keinot vaihtelivat.
  • Sujuva keskustelu pelaajavertaisen kanssa on mahdollista myös ruotsiksi.

Vertaispuhelimen läheiset

  • Eri ikäisiä rahapelaajien puolisoita, vanhempia ja lapsia.
  • Osa läheisvertaisten läheisistä on saanut pelaamisensa jo hallintaan, osa ei.
  • Myös läheisten keinot oman tasapainon löytämiseen ovat vaihdelleet.

Kiinnostuitko? Varaa aika! 

  1. Soita Peluuriin: 0800 100 101 (ark klo 12 –18), kartoitetaan tilanteesi ja varataan sinulle puhelinaika tilanteeseesi parhaiten sopivalta vertaiselta ja sinulle sopivana ajankohtana.
  2. Tai täytä lomake: Voit myös täyttää Pelirajat'onin nettisivuilla olevan lomakkeen. Työntekijä ottaa sinuun yhteyttä soittoajan sopimiseksi.

Tapausesimerkki on Peluurin tilastojen pohjalta yhdistelemällä laadittu esimerkki, ei todellinen asiakastapaus.

”Erkka 32 v.”, Helsinki

Erkka aloitti pelaamisen hyvin nuorena ja peliongelma on kestänyt useita vuosia.

Pääsääntöisesti Erkka pelaa netissä sekä kotimaisilla että ulkomaisilla pelisivustoilla. Erkka on työelämässä haastavissa tehtävissä ja elämä on stressaavaa. Erkka soittaa Peluuriin hyvin ahdistuneena. Tiedon Peluurista hän löysi netistä.

Hän häpeää ongelmaansa, eikä ole aiemmin uskaltanut puhua asiasta.

Työterveyshuollossa Erkka on käynyt unettomuuden takia, mutta rahapelaaminen ei ole tullut siellä puheeksi. Hänestä tuntuu helpottavalta, kun työntekijä kuuntelee tuomitsematta, on kiinnostunut hänen asioistaan ja esittää kysymyksiä, jotka selkiyttävät tilannetta.

Yhdessä Peluurin työntekijän kanssa hän miettii itselleen sopivia keinoja saada pelaaminen hallintaan.

Hän päättää tehdä pelaamisen aloittamisen itselleen mahdollisimman hankalaksi asettamalla pelikiellon kotimaisille pelisivuille. Hän saa myös ohjeet maksuttoman esto-ohjelman lataamisesta pelilaitteelle ja Erkka päättääkin asentaa ohjelman älypuhelimeensa tyttöystävänsä kanssa.

Keskustelussa päivystäjän kanssa käy ilmi, että Erkka kaipaa apua myös ahdistuksen ja muiden kielteisten tunteiden käsittelyyn. Hänen toiveenaan on keskustella kasvokkain asiantuntijan kanssa. Peluurin päivystäjä ehdottaa Peliklinikan avohoitoa, jonne varataan aika yhdessä.

Puhelun jälkeen Erkan olo on helpottunut ja toiveikas.

Vaikka peliongelma ei vielä olekaan ratkennut, hän tietää ottaneensa ison askeleen sen selvittämiseksi.

”Jos olisin tiennyt kuinka paljon puhuminen auttaa, olisin ottanut yhteyttä jo paljon aikaisemmin.”

Katso tilastoja Peluurin vuosiraportista!

Lue myös "Eeva 67 v." tarina täältä

Lue myös "Emmi 41 v." läheisen tarina täältä

 

Tapausesimerkki on Peluurin tilastojen pohjalta yhdistelemällä laadittu esimerkki, ei todellinen asiakastapaus.

”Eeva, 67 v.”, pieni paikkakunta Itä-Suomessa

Eeva pelaa peliautomaatteja kaupoissa ja kioskeilla.

Aiemmin hän pelasi useita vuosia ongelmitta, mutta eläkkeelle jäätyään hän koki itsensä yksinäiseksi ja aikaa oli enemmän, joten pelaaminen lisääntyi. Myös talous muuttui aiempaa haavoittuvaisemmaksi, kun palkkatulot vaihtuivat eläkkeeseen.

Eläke ei tunnu riittävän pakollisiin menoihin ja liian iso osa kuluu pelaamiseen.

Eeva yrittää salata peliongelmaansa vaihtelemalla pelipaikkoja. Hänestä tuntuu, että avun hakemisen kynnys on hyvin korkea: pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa ja häpeä omasta pelaamisesta on kova.

Erään pitkään jatkuneen pelipäivän päätteeksi Eeva huomaa Peluurin esitteen pelipisteen esitetelineessä.

Hän käy tutustumassa nettisivuihin ja tekee siellä pelitestin. Testin tulos ei ole yllätys. Hän on pohtinut jo paljon omaa pelaamistaan ja rahan kulutustaan. Eeva kerää rohkeutta muutaman viikon ennen kuin soittaa Peluurin auttavaan puhelimeen.

Soittamisessa helpotti tieto siitä, että hän voi ottaa yhteyttä nimettömänä tai nimimerkillä.

Eeva on valmis hakemaan itselleen apua ja yhdessä Peluurin päivystäjän kanssa hän alkaa miettiä eri vaihtoehtoja.

Paikalliset sosiaali- ja terveyspalvelut eivät ole vaihtoehto, koska hän joutuisi puhumaan pelaamisestaan entisen työkaverinsa kanssa. Peluurin työntekijä selvittää, että lähialueella kohtuullisen matkan päässä kokoontuu Pelirajat’on vertaistukiryhmä, johon hän myös rohkaisee Eevaa osallistumaan.

Työntekijä kertoo myös Peluurin palveluista ja ehdottaa yhdeksi tukivaihtoehdoksi OmaPeluurin verkkovertaisryhmiä. Eeva ei koe sähköisiä palveluita itselleen luontevaksi, mutta sanoo kuitenkin tutustuvansa siihen.

Puhelun päätteeksi Eeva kiittää. ”Oli helpottavaa saada keskustella jonkun kanssa pelaamisesta ja tietää, että apua on tarjolla.”

Eevan tilanteen kehittymisestä tai osallistumisesta ehdotettuihin palveluihin jatkossa ei ole tietoa.

Lue myös "Erkka 32 v." tarina täältä

Lue myös "Emmi 41 v." läheisen tarina täältä

Tapausesimerkki Peluuriin yhteyttä ottavasta läheisestä

Tapausesimerkki on Peluurin tilastojen pohjalta yhdistelemällä laadittu esimerkki, ei todellinen asiakastapaus.

”Emmi 41 v.”, pääkaupunkiseutu, puoliso pelaa netissä, pelistä ei tietoa, perheessä kaksi alaikäistä lasta.

Emmi soittaa Peluurin auttavaan puhelimeen kiihtyneenä ja itkuisena.

Hänen puolisonsa peliongelmat olivat paljastuneet, kun postissa oli tullut kirje perintätoimistosta. Vaatiessaan selitystä oli koko ongelman laajuus selvinnyt: vuokrat usealta kuukaudelta maksamatta, pikavippejä reilusti yli perheen maksukyvyn ja yhteisistä säästöistäkin oli suurin osa mennyt pelaamiseen.

Jo ennen paljastumista Emmistä oli tuntunut, että jokin on vialla.

Puoliso oli usein poissaoleva ja hermostunut ja vietti aikaa koneella usein läpi yön. Heillä oli jatkuvia riitoja ja tämän lisäksi pelaamisen paljastumisen myötä tuli huoli perheen taloudesta ja omasta jaksamisesta.

Puhelun aikana Emmi käy läpi tilannetta ja sen aiheuttamia tunteita: järkytystä, suuttumusta ja luottamuksen menetystä.

Kun tunneryöppy on rauhoittunut, Peluurin työntekijä kysyy millaista tukea Emmi kokee tarvitsevansa. Yhteisen pohtimisen jälkeen työntekijä ehdottaa Tiltin Perheklubia, johon ovat tervetulleita sekä pelaajan läheiset että pelaajat. Osallistumista helpottaa järjestetty lastenhoito.

Työntekijä kertoo myös velkatilanteen selvittämisestä ja kunnallisesta velkaneuvonnasta, johon Emmi päättää olla yhteydessä puhelun jälkeen.

Myös puoliso on luvannut hakea apua ja Emmin mukaan tuntuu olevan motivoitunut siihen. He osallistuvat Perheklubiin yhdessä.