MISTÄ TIETÄÄ,
ETTÄ HARRASTUS
ON LÄHTENYT
LAPASESTA?

HUOM! Ohjelman uuteen versioon haetaan testikäyttäjiä. Lisätietoa (päivitetty 16.10.2018).

Pelin saa poikki myös netissä. Tarjoamme kahdeksan viikon ohjelman, jossa tukenasi on oma terapeutti. Hoito koostuu oman opiskelun, tehtävien, keskustelufoorumin ja terapeutin kanssa käytävien puhelinkeskustelujen yhdistelmästä. Ohjelman aikana päätät haluatko pistää pelin poikki kokonaan vai laittaa sille rajat. Tervetuloa.

Kirjautuminen ohjelmassa jo oleville

 

Peli poikki -ohjelma hakee testikäyttäjiä uuteen versioon

Peli poikki -ohjelma siirtyy uudelle tekniselle alustalle, jotta ohjelmaa olisi helpompi käyttää myös älylaitteilla. Haemme testikäyttäjiä, jotka ovat halukkaita ohjelmaa tehdessään myös osallistumaan sen käytettävyyden parantamiseen. Testikäyttäjiä otetaan ohjelmaan kaksikymmentä.

Testikäyttäjät pääsevät käyttämään uutta ohjelmaa ensimmäisinä ja toisaalta ovat valmiita laittamaan jonkin verran aikaa sen kehittämiseen. Testikäyttäjän ohjelmaan kuuluu seuraavaa:

  • ohjelmaan hakeminen ja tehtävien tekeminen uudella alustalla
  • viikoittain keskustelut oman terapeutin kanssa puhelimessa
  • palautteen antaminen uuden alustan toimivuudesta ja
  • vikojen ilmoittaminen mahdollisimman pian, mikäli niitä tulee vastaan.

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä sähköpostilla osoitteeseen pelipoikki@peluuri.fi. Kerro viestissäsi millä laitteilla aiot tehdä ohjelman tehtäviä.

Testikäyttäjät tasoittavat tietä heidän jälkeensä tuleville eritasoisille käyttäjille. Heidän näkemyksensä auttavat meitä hiomaan ohjelmasta parhaalla tavalla toimivan niin pelaavalle muorille kuin masennuksen kanssa kamppailevalle nuorelle, käyttäjälle nopeiden yhteyksien äärellä ja seuduilla, joilla netti pätkii.

Peli poikki on Peluurin netissä toimiva ohjelma peliongelman hoitoon.

Hoidossa on kahdeksan osaa. Tekstiä ja tehtäviä sisältävät osat etenevät järjestyksessä, yksi viikossa. Jokaiseen osaan kuuluu noin 30 minuuttia kestävä keskustelu terapeutin kanssa puhelimitse ja mahdollisuus vertaistukeen ohjelman keskustelufoorumilla.

Ohjelman alussa keskitytään niihin asioihin, jotka motivoivat sinua muutokseen. Puolivälissä teet päätöksen siitä, millaista muutosta tavoittelet. Loppuosa ohjelmasta keskittyy siihen, miten muutos tapahtuu.

Ohjelman läpikäymisen jälkeen asiakkaalle lähetetään vielä kuuden ja 12 kuukauden kuluttua jälkiarviointi ja soitetaan 1-3 seurantapuhelua. Näin seurataan saatuja hoitotuloksia.

Ohjelmaan osallistuminen edellyttää

  • viikoittain aikaa tehtäville (1-2h) ja puhelulle (0,5 h)
  • toimivaa sähköpostia ja pääsyä nettiin
  • halua pohtia omaa pelikäyttäytymistä kriittisesti
  • riittävää kielitaitoa  
  • vähintään 18 vuoden ikää

Peluuri pyrkii tarjoamaan hoitomallin kaikille halukkaille, joille se soveltuu. Soveltuvuuden varmistamiseksi vastaat ohjelmassa kyselyihin ensin ilmoittautuessasi ja uudestaan aloittaessasi ohjelman. Ensimmäisessä puhelussa arvioidaan vielä yhdessä terapeutin kanssa mahdollisuuksiasi selviytyä ohjelmasta.

Peliklinikalla tehdyssä vaikuttavuusarviossa ohjelma todettiin tehokkaaksi rahapeliongelman hoidossa sen läpikäyneiden joukossa. Rahapeliongelmaa mittaavat pisteet ovat huomattavasti pienemmät ohjelman suorittaneilla kuin siihen hakeutuvilla.

Hoitotuloksia on tutkittu myös väitöstutkimuksessa. Siinä arvioitiin, että Peli poikki -ohjelman läpikäyneiden joukossa pelaamisen kontrolli oli parantunut ja pelaamisen aiheuttamat ongelmat, rahapelaamiseen liittyvä virheajattelu ja pelihimon tunne olivat vähentyneet. Nämä tulokset näkyivät merkittävinä sekä heti ohjelman päättymisen jälkeen että kuusi kuukautta ohjelman suorittamisesta. (Castrén 2013, s 57.)

Peli poikki ohjelman vaikutukset ovat yksilöllisiä. Erilaiset elämäntilanteet vaikuttavat muun muassa siihen, saako ohjelman tehtyä loppuun asti.

Peli poikki -ohjelman vaikutuksista tehtyjä selvityksiä:

Castrén, Sari (2013). Disordered Gambling in Finland: Epidemiology and a Current Treatment Option.

Pitkänen, Sari & Huotari, Kari (2009). "Pahimmasta on päästy" - Arviointi Peli poikki -ohjelmasta ongelmapelaajien tukena.

Carlbring, Per & Smit, Filip (2008). Randomized Trial of Internet-Delivered Self-Help With Telephone Support for Pathological Gamblers. Journal of Consulting and Clinical Psychology 2008, Vol. 76, No. 6, 1090–1094.

Bergström,   Maria   &   Lundgren,   Rebecka, Carlbring, Per (2007). Utvärdering av Internetbaserad självhjälpsbehandling i kombination med telefonstöd vid  spelmani.  Lindköpings  universitet, Institution  för  Beteendevetenskap  psykologiprogrammet.

Hoidon perustana on kognitiivis-behavioraalinen terapia ja motivoiva haastattelu. Malli on alun perin Ruotsin Spelinstitutetin ja Malmö Mediastudion kehittämä, nykyinen versio kehitettiin Spelinstitutetin, Peluurin Peli poikki -terapeuttien ja THL:n yhteistyönä. Ruotsissa hoitomallia on testattu ja arvioitu tutkimusprojektissa, jonka on rahoittanut Statens folkhälsoinstitutet (Ruotsin kansanterveysinstituutti), Suomessa tutkimusta tehdään THL:n toimesta.

Jos kohtaat teknisiä ongelmia seulonnan suorittamisessa tai muuten, ota yhteys Peli poikki -ohjelman hallintoon sähköpostilla (pelipoikki (at) peluuri.fi). Kerro ongelmasi ja jätä yhteystietosi, selvitämme ne yhdessä.

Tiedossa olevia ongelmia:

  • Jos joudut keskeyttämään seulonnan, sinun on tehtävä se uudelleen toisella sähköpostiosoitteella. Ohjelma hyväksyy yhden osoitteen vain kerran.
  • Googlen Chrome-selaimen kanssa havaittu ongelmia. Suosittelemme käyttämään muita selaimia.
  • Kannattaa tarkistaa säännöllisesti myös sähköpostin roskapostikansio. Varsinkin Gmail pitää Peli Poikki-posteja roskapostina.

Jonotusaika on tavallisesti 2-3 kuukautta. Hakiessasi ohjelmaan saat tarkemman arvion jonotusajastasi sähköpostilla.

Muista säännöllisesti käydä tarkistamassa, oletko saanut uutta postia ohjelmasta. Kannattaa pitää silmällä myös roskapostikansiota, sillä joissain palveluissa (mm. Hotmail, Gmail) erityisesti ohjelman automaattiset sähköpostitiedotteet päätyvät helposti sinne. Näin vältämme pitkien jonojen muodostumista ja pahimmassa tapauksessa jonosta tippumisen.

Erityisen tärkeää säännöllinen sähköpostin seuraaminen on, jos käytät hotmail.com tai vastaavia maksuttomia sähköpostipalveluja. Niissä sähköpostiosoite poistuu käytöstä, jos sitä ei kuukauteen käytetä. Näissä tapauksissa emme enää tavoita sinua, emmekä voi siirtää sinua rekisteröitymään ohjelmaan ja terapeutille.

Jonottaessa kannattaa tutustua muihinkin Peluurin palveluihin.

EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR) sovelletaan 25.5.2018 lähtien. Olemme tarkastelleet tietosuojakäytäntöjämme myös Peli poikki -ohjelman osalta.

Olethan yhteydessä meihin, mikäli sinulla on ohjelman tietosuojaan liittyviä kysymyksiä.

Yhteydenotot peluuri(at)peluuri.fi tai inka.silvennoinen(at)peluuri.fi

1. Rekisterinpitäjä

Peluuri/ Sininauhaliitto (Y-tunnus 0217042-5)
Siltasaarenkatu 12 A, 00530 Helsinki
pelipoikki(at)peluuri.fi
 

2. Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa

Inka Silvennoinen
Siltasaarenkatu 12 A, 00530 Helsinki
+358 40 760 8507
inka.silvennoinen(at)peluuri.fi

3. Rekisterin nimi

Peli poikki -ohjelman asiakasrekisteri

4. Henkilötieto- jen käsittelyn tarkoitus

Henkilötietoja käytetään asiakassuhteen hoitamiseen ja tilastointiin sekä palvelun kehittämiseen ja tutkimukseen. Saaduista tiedoista tehdään vain sellaisia yhteenvetoja, joista yksilöitä tai heidän antamiaan tietoja ei voida tunnistaa.
Peruste henkilötietojen käsittelylle on rekisteröityneen henkilön oma suostumus rekisteröitymisen yhteydessä.

5. Rekisterin tietosisältö

Asiakastiedot:
- käyttäjätunnus * (asiakas luo itse)
- sähköpostiosoite *
- etunimi ja sukunimi (rekisteröityminen mahdollista myös nimettömästi
ilmoittamalla tähän kohtaan kaksiosaisen nimimerkin)
- puhelinnumero *
- asuinpaikka (maakunta/ kunta)
- ikä
- työ
- koulutus
- sukupuoli
Tähdellä (*) merkityt ovat pakollisia tietoja.

Asiakastietojen ohella ohjelmaan hakeutuvat täyttävät seulontalomakkeen,
ohjelmaa aloittavat täyttävät esitietolomakkeen ja ohjelman läpi käyneet
jälkitutkimuslomakkeen heti ohjelman päättymisen jälkeen, kuusi kuukautta
päättymisen jälkeen ja 12 kuukautta päättymisen jälkeen.

Eri vaiheissa kysytään osittain samoja tietoja, ja lomakkeet sisältävät kysymyksiä
esimerkiksi elämäntilanteesta, rahapelaamisesta ja rahapeliongelmista
(NORC DSM-IV Screen for Gambling Problems), terveydentilasta,
aiemmasta avunhausta, motivaatiosta muutokseen ja pelaamista
koskevista ajatuksista.

Eri vaiheisiin sisältyvät osiot:
Seulonta: Elämäntilanne, Ajankohtaiset peliongelmat (NODS viim. 12 kk ja
viim. 2 kk),
Pelikäyttäytyminen viimeisen vuoden aikana, Pelihistoria, Terveydentila,
Pelaamisen seuraukset, Aikaisempi avunhaku, Motivaatio muutokseen
Esitutkimus (ohjelmaa aloitettaessa): Ajankohtaiset peliongelmat (NODS
viim. 2 kk),
Pelikäyttäytyminen viimeisen kahden kuukauden aikana, Terveydentila,
Pelaamisen seuraukset, Pelaamista koskevat ajatukset ja pelihimo,
Motivaatio muutokseen
Jälkitutkimus (heti noin kahdeksan viikon ohjelman päättymisen jälkeen, 6
kk jälkeen ja 12 kk jälkeen): Ajankohtaiset peliongelmat (NODS viim. 2 kk),
Pelikäyttäytyminen viimeisen kahden kuukauden aikana, Terveydentila,
Pelaamisen seuraukset, Pelaamista koskevat ajatukset ja pelihimo,
Motivaatio muutokseen
*Peli poikki -ohjelmaa ollaan uudistamassa 12/2017-9/2018. Samassa yhteydessä vahvistetaan myös tietosuojaan liittyviä käytäntöjä. Kehittämistyön valmistuttua tietosuojaseloste päivitetään.


6. Säännönmukaiset tietolähteet

Rekisteri kootaan sähköisten lomakkeiden tiedoista. Tiedot saadaan rekisteröityneiltä henkilöiltä itseltään. Ei säännönmukaisia ulkoisia tietolähteitä.

7. Tietojen säännönmukaiset luovutukset

Asiakastiedot ovat ainoastaan palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä vastaavien sekä asiakastyötä tekevien työntekijöiden hallussa.
Peluurin työntekijöiden lisäksi asiakastyötä tekee yksi Kuopion kriisipisteen työntekijä.
Kaikki tietoja käsittelevät tai katselevat työntekijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
Kaikki Peluurin asiakastyötä tekevät työntekijät allekirjoittavat työsopimuksen allekirjoituksen yhteydessä asiakastyötä koskevan vaitiolosopimuksen. Peluuriin tulleita yhteydenottoja ja niiden sisältöjä käsitellään ainoastaan Peluurin työntekijöiden ja työnohjaajien kesken. Asiakaspalautetta voidaan käyttää Peluurin palvelujen kehittämiseen.

Tietoja luovutetaan ulkopuoliselle ainoastaan rekisteröidyn yksiselitteisesti antamalla suostumuksella tai lain nojalla annetun viranomaismääräyksen johdosta.
Tietoja ei pääsääntöisesti luovuteta ulkopuolisille.
Ohjelmaan hakevilta ja sen läpikäyviltä kerättyä tietoa voidaan luovuttaa tutkijoille. Ulkopuolisille tutkijoille ei luovuteta asiakkaan henkilötietoja.

Lisätietoa tutkimuslupaprosessista aineiston luovutukseen liittyen:
http://peliklinikka.fi/wp-content/uploads/2017/05/Ohjeet-Peliklinikanain...
sekä http://peliklinikka.fi/julkaisut-ja-raportit/ (ks. kohta tutkimusaineistot
Peliklinikalla)

8. Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle

Rekisteristä ei siirretä tietoja EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.

9. Rekisterin suojauksen periaatteet

Manuaalinen aineisto:
Toistaiseksi asiakastiedoista on olemassa myös paperiarkisto, josta löytyy yhteenveto asiakkaan tiedoista. Arkistoon on pääsy ainoastaan asiakastyöntekijöillä ja niitä säilytetään säännösten mukaisesti lukitussa kaapissa lukitussa arkistohuoneessa.

ATK:lla käsiteltävät tiedot

Tiedot tallentuvat palveluntarjoajan (Sustainable Interaction/Ruotsi) salattuun tietokantaan. Tietokanta on suojattu käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Verkkopalvelimilla säilytettävien rekisteritietojen tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta kriittisiä tietoja käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu. Palvelussa asiakastyötä tekeviä työntekijöitä sitoo vaitio-olovelvollisuus.

10. Tarkastusoikeus

Rekisteröidyllä on henkilötietolain 26-28 §:n mukaisesti oikeus tarkistaa, mitä häntä koskevia tietoja rekisteriin on tallennettu. Tarkastuspyynnön voi lähettää sähköpostitse ylläpidolle: pelipoikki@peluuri.fi.

11. Oikeus vaatia tiedon korjaamista

Henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien asiakastietojen tarkastamista, korjaamista tai poistoa.Tarkastuspyynnön voi lähettää sähköpostitse ylläpidolle: pelipoikki(at)peluuri.fi.

12. Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet

Henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien asiakastietojen tarkastamista, korjaamista tai poistoa.Tarkastuspyynnön voi lähettää sähköpostitse ylläpidolle: pelipoikki(at)peluuri.fi.