Hedelmäpelien painotettu tuloksenarvonta

Hedelmäpeleissä isompi voitto irtoaa harvemmin esiintyvien symbolien yhdistelmillä. Jos esimerkiksi näet, että päävoittoon oikeuttavia symboleita on kiekossa 2 ja kuvioita yhteensä 22, voisit kuvitella, että symbolin osumisen todennäköisyys voittolinjalle (yhden voittolinjan pelissä) olisi 2/22 (n. 9 %). Painotetusta tuloksenarvonnasta johtuen osumatodennäköisyys voikin olla vaikkapa 2/128 (1,5 %). Läheltä piti -efektiä saadaan luotua mm. siten, että eri kiekoissa käytetään erilaisia painotuksia ja suurten voittosymbolien läheisyyttä painotetaan raskaimmin.

Suuria jackpotteja tarjoavien kasinoiden ja nettikasinoiden hedelmäpelien arvonta on aina painotettu.

Painotuksen avulla peleistä saadaan luotua viihdyttävämpiä: läheltä piti -tilanne tulee useammin kuin mitä se tulisi ilman painotusta. Raaputusarvoissa käytetään samantyyppistä efektiä: suuria voittonumeroita laitetaan arpaan kaksi, mutta kolmannesta voittoon oikeuttavasta jää yksi nolla uupumaan.

Painotuksesta huolimatta hedelmäpelin tuloksenarvonta on kuitenkin satunnainen: tulosta ei ole etukäteen päätetty eivätkä edelliset pelitulokset vaikuta millään tavalla tuleviin arvontoihin.

Pelaajalle esitettynä (eli hedelmäpelin symbolien avulla) arvontatulos näyttää kuitenkin siltä, että voittaminen olisi todennäköisempää kuin mitä se todellisuudessa on. Tämä havainto voi kannustaa pelaamaan, sillä se lisännee tunnetta siitä, että kone on voitettavissa –  ainakin tätä tarkoitusta varten ominaisuus on koneisiin luotu.

 

Hedelmäpelin pyöräytys: mitä todella tapahtuu ja mitä pelaajasta näyttää tapahtuvan?

Vuonna 1984 USAssa myönnettiin Telnaesille patentti hedelmäpelin arvonnan suorittavasta elektronisesta satunnaislukugeneraattorista (Random Number Generator). Keksintö on edelleen käytössä myös moderneissa monilinjaisissa hedelmäpeleissä.

Telnaesin patentin tiivistelmässä sanotaan satunnaislukugeneraattorista näin (vapaa käännös):

”Satunnainen luku arvotaan joukosta numeroita. Hedelmäpelikiekon yhdelle pysähtymiskohdalle (symbolille) on satunnaislukugeneraattoria vastaava yksi tai useampi numerosarja. Tämän keksinnön myötä hedelmäpelin kiekkoja käytetään ainoastaan esittämään satunnaislukugeneraattorin tuottama arvontatulos pelaajalle. Keksinnön avulla hedelmäpelin voittokertoimet voivat olla riippumattomia siitä, mitkä fyysiset rajat hedelmäpelin kiekon pysähtymiskohdat asettavat.”

Kun peli käynnistetään, satunnaislukugeneraattori arpoo numerosarjan jokaiselle kiekolle.

  • Jokainen numerosarja vastaa hedelmäpelin kiekossa tiettyä pysähtymiskohtaa
  • Generaattorissa voi olla esim. 32, 64, 128 tai vaikka 256 numeroa yhdelle kiekolle (hedelmäpelissä et näe kuitenkaan koskaan 256 kuviota yhdessä rullassa pyörimässä vaan noin parikymmentä.)
  • Hedelmäpelin kiekon yksi symboli voi siis vastata useampaa satunnaislukugeneraattorin arpomaa lukua
  • Pieniä voittoja sisältävät symbolit (jopa pienempiä kuin panoksesi koko) on painotettu raskaimmin
  • Suurempia voittoja sisältävät symbolit on painotettu keveimmin, mutta niiden läheisyys raskaimmin (näin luodaan läheltä piti -efekti).
  • Eri kiekot voivat olla painotettu eri tavalla, esim. viimeisessä kiekossa isojen voittojen symbolit voivat olla vielä kahta ensimmäistä kiekkoa keveämmin painotettuja.

Ylläolevassa kuvassa satunnaislukugeneraattorin arpomat numerot..

  • 1-3 vastaavat ensimmäistä tähtisymbolia
  • 4-7 ensimmäistä vihreää salamaa
  • 8 vastaa sydän-symbolia
  • 13-17 vastaavat Jackpotin vieressä olevaa tähti-symbolia
  • Ainoastaan nro 18 vastaa Jackpot-symbolia. Osumatodennäköisyys on tässä havainnoidussa esimerkissä 1/32 (3,1 %), vaikka pelaajalle kiekossa esitettynä se näyttää olevan 1/10 (10 %)

Lisäksi esimerkiksi ääniä, valoja, bonuspelejä, rahan muuttamista "krediiteiksi" sekä esimerkiksi panostuksia pienempiä voittoja käytetään hyödyksi tekemään peleistä vetoavampia ja hämärtämään havaintojen tekoa.

Kuva 2: Havaittu todennäköisyys, todellinen todennäköisyys ja virhetulkinta

Millaisiin tulkintoihin painotettu tuloksenarvonta johtaa?

Painotetun tuloksenarvonnan tarkoitus on Telnaesin patentin (1984) mukaan se, että: ”pelaaja havaitsee suuremmat mahdollisuudet voittaa kuin on todellisuudessa mahdollista [perceived to present greater chances of payoff than it actually has(- -)].”

Jos painotusta ei käytettäisi ja koneissa haluttaisiin tarjota suuria voittoja houkuttelevuuden lisäämiseksi, niiden rullista pitäisi tehdä valtavan kokoisia.

Telnaesin patentissa mainitaan, että: ”on tärkeää huomata, että pelaaja havaitsee suurikokoisen koneen [rullan] olevan ”vähemmän hyvä” voitonmaksun suhteen. Suurikokoinen kone [rulla] vaikuttaa kielteisesti pelaamisen houkuttelevuuteen sekä pelin mahdollisuuteen saavuttaa tuottoja. (--)”

”Virheellisesti esitetty arvontatulos” voi johtaa Harriganin mukaan (2009) mm. pelaajan ehdollistumiseen, turhautumiseen, voitonmahdollisuuksien kokemiseen virheellisesti ja virheelliseen ajatteluun.

 

Painotettu noppa -vertaus

Suuren Jackpotin sisältävän hedelmäpelien arvonnan suorittavaa ja painotettua satunnaislukugeneraattoria voi verrata seuraavan kaltaiseen noppapeliin:

  • Pelijärjestäjä lupaa sinulle, että jos heität nopalla numeron kuusi, voitat rahasi 9-kertaisena takaisin
  • muilla silmäluvuilla häviät rahasi.

Kannattaisiko tuolloin heittää? Periaatteessa kyllä, sillä havaitset voittotodennäköisyyden olevan 1/6 ja palautuksen taas olevan osumatodennäköisyyttä suurempi, 9/1.

Entä jos tietäisit, että noppaa olisikin painotettu? Numeron 6 esiintymisen todellinen todennäköisyys olisikin vaikkapa 1/12 ja voittoa maksettaisiin edelleen 9-kertaisesti?

Jos olisit tietoinen painotuksesta, tietäisit, että pelaaminen ei olisi näillä ehdoin kannattavaa: voiton todellinen todennäköisyys olisikin 1/12 (vaikka edelleen näyttäisi siltä, että se on 1/6), mutta palautus olisi reilusti tätä heikompi, 9/1.

HUOM: Pienempien voittojen peleissä ei välttämättä tarvitse hyödyntää painotusta. Tuoteinformaatiota ei ole tarjolla sen suhteen, käytetäänkö kotimaan automaattipeleissä painotettua tuloksenarvontaa.


Lähteet ja lisätietoa:

CMAJ (2008): Do Slot Machines play mind games with gamblers?

Harrigan (2009): Slot Machines: Pursuing Responsible Gaming Practices for Virtual Reels and Near Misses

Harrigan (2007): Slot machine structural characteristics: Distorted player views of payback percentages

How Slots machines work: virtual reel mapping (Youtube-video)

Rahapeliopas: painotettu tuloksenarvonta

Telnaesin patentti

Schull: Addiction by design – Machine Gambling in Las Vegas (Google Books, sivu 88).