Rahapelaajan virhepäätelmät

Rahapeleihin liittyvät virheelliset päätelmät ylläpitävät liiallista pelaamista. Virhepäätelmät liittyvät pääasiassa satunnaisuuden väärinymmärtämiseen, taikauskoon ja omien taitojen yliarvioimiseen.

Tunnistatko virhepäätelmiä omista ajatuksistasi?

Virhepäätelmät liittyvät pääasiassa satunnaisuuden väärinymmärtämiseen, taikauskoon ja omien taitojen yliarvioimiseen.

Ihmisillä on taipumus

  • nähdä syy-seuraussuhteita sielläkin, missä niitä ei todellisuudessa ole
  • muistaa vain tietyt tapahtumat ja unohtaa toiset
  • tulkita omat taitonsa tai pelissä vaadittavat taidot yläkanttiin
  • uskoa erilaisiin yliluonnollisiin ilmiöihin.

Satunnaisuuteen liittyviä virhepäätelmiä

Satunnaisuuteen liittyvissä virhepäätelmissä koetaan, että tulokset eivät ole riippumattomia toisistaan. Tätä virhepäätelmää kutsutaan myös pelaajan harhaksi (gambler's fallacy). Toisin sanoen edellisten satunnaisten pelitapahtumien koetaan vaikuttavan tuleviin pelitapahtumiin. Esimerkiksi pelaaja voi uskoa, että pystyy ennustamaan ruletin numeron ja värin edellisistä pyöräytyksistä.

  • "Koska pelikone ei ole antanut voittoja, se alkaa täyttyä ja voitonmahdollisuudet lisääntyvät."
  • "Koska pelikoneesta on tullut voittoja, kone on nyt antavalla tuulella ja voittoputki jatkuu."
  • "Valitsemalla arvan itse kasvatan voiton mahdollisuutta."
  • "Koska kolikon heitossa on tullut useampi kruuna putkeen, on suurempi mahdollisuus, että nyt on vuorossa klaava."
  • "Koska tuplatessa on tullut kolme pientä putkeen, nyt on suuren vuoro."
  • "Koska onni ei ole potkaissut rahapelissä pitkään aikaan/koskaan, sen täytyy potkaista kohta."
  • "Voin ennustaa loton tai kenon numeroita edellisistä numeroista."

Lue lisää satunnaisuuteen liittyvistä virhepäätelmistä

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Teksti totally random.

Taikauskoon liittyviä virhepäätelmiä

Taikauskoon liittyvissä virhepäätelmissä toisiinsa liittymättömien asioiden nähdään jollakin "yliluonnollisella" tavalla liittyvän toisiinsa. Pelaaja voi ennustaa ruletin väriä tai numeroa jostakin ”merkistä” tai ilmestyksestä tai painella pelikoneen näppäimiä tietyssä järjestyksessä tai tietyllä tavalla: kovaa tai pehmeästi. Hän voi myös pyytää peliltä voittoa tai jutella sille.

Taikauskoon liittyvät myös seuraavat uskomukset:

  • Pelaan onnenpäivinä, onnenpaikoissa ja/tai onnenvaatteissa.
  • Uskon, että horoskoopit, mustat kissat  tai onnenamuletit vaikuttavat rahapelin lopputulokseen
  • Heitän noppia hitaasti tai kovaa kun toivon pientä tai suurta numeroa.
  • Ennustan arvontapelien voittonumeroita syntymäpäivien tai muiden onnennumeroiden avulla.
  • Pelaan kioskilla, josta on voitettu suuri voitto.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Taikausko, musta kissa.

Taitoon liittyviä virhepäätelmiä

Taitoon liittyvissä virhepäätelmissä taidon merkitys pelissä tai omien taitojen osuus tulkitaan väärin. Pelaaja voi uskoa, että harjoittelu auttaa voittamaan, vaikka peli perustuu sattumaan. Tai hän kokee omat taitonsa suuremmiksi kuin ne ovat taitoa ja tietoa sisältävissä peleissä kuten toisia vastaan pelattavassa pokerissa.

Pelaaja voi uskoa voittavansa, kun käyttää pelistrategioita esim. ruletissa tai Black Jackissa." Kuitenkin Black Jackin optimistrategialla ("basic strategy") saavuttaa ainoastaan ilmoitetun palautusprosentin ja on siis edelleen altavastaajana joka kierroksella.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

    Punatakkinen lippalakkimies jonglööraa keiloilla.

    Taitoon liittyvät myös seuraavat virhepäätelmät:

    • "Voin ylittää kasinopelin tai pelikoneen ilmoitetun palautusprosentin taidoilla, strategioilla tai muilla keinoilla."
    • "Tappioni johtuvat useimmiten huonosta tuurista ja kun voitan, kyse on omista taidoistani."
    • Käytän urheiluvedonlyönnissä tai hevospeleissä hyödyksi tilastoja ja muuta lajitietoa, mutta pitkäaikainen pelikassa on tästä huolimatta miinuksella.
    • En havaitse talon etua urheiluvedonlyönnissä "ylikertoimia" metsästäessä.Tarjotut kertoimet ovat pelinjärjestäjän näkökulmasta aina alakanttiin. Lue lisää palautusprosentista ja kertoimista vedonlyönnissä
    • Kuvittelen sekä oman että pelissä vaadittavan taidon tai tiedon merkityksen yläkanttiin. Myös osassa "tuuripeleistä" on lieviä "tieto-ominaisuuksia": Esimerkiksi pokeriautomaatissa korttien valinnalla on toki merkitystä, mutta valinnat ovat helppoja. Oikeilla valinnoilla olet konetta vastaan n. 10 % altavastaaja jokaisella kierroksella. Huonoilla valinnoilla (esim. lukitsemalla kaikki kortit, kun voittavaa kättä ei ole) suurennat talon etua entisestään. Lue lisää suurten lukujen laista ja talon edusta