Rahapeliongelma tekoälyn aikakaudella

Peluuri täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Miten teknologian kehitys on vaikuttanut rahapelaamiseen ja peliongelmaan näinä vuosina? Asiaa pohtii blogissa Sanni Behm, joka on työskennellyt peliongelmissa auttavissa palveluissa ja sitä ennen kasinopelinhoitajana.

Tekoälyllä luotu kuva somevaikuttajasta, jolla luurit korvilla näyttöjen edessä.

On vuosi 2005. Jaan pelinhoitajana korttia tupakansavuisen ravintolan pelipöydässä. Illan edetessä kohti vääjäämätöntä valomerkkiä baari täyttyy ja tuopit tyhjenevät. Pelipöydissä kierrokset ovat verkkaisia ja ainoa käypä maksuväline on käteinen, jota kalauttelen kuuluvasti pelipöydän kassaan erikoisvalmisteisen kapulan avulla.  

Jos asiakas tyhjensi lompakkonsa pelipöytään illan aikana, hän joutui poistumaan baarista lähimmälle käteisautomaatille voidakseen jatkaa pelaamista. Matkalla automaatille ja takaisin pelipöytään oli monta valintapistettä, jossa mieli ehti muuttua ja pelaaja säästyi lisätappioilta. 

Teknologinen kehitys on muuttanut rahapelejä, niiden tarjontaa ja rahaliikennettä valtavasti. Rahapelaamisen psykologia taas ei ole muuttunut.

Tupakansavu on hälvennyt ja pelipöydät kadonneet baareista. Teknologinen kehitys on muuttanut rahapelejä, niiden tarjontaa ja rahaliikennettä valtavasti. Kaikkea on enemmän, se on nopeampaa ja helpompaa. Rahapelaamisen psykologia taas ei ole muuttunut. Pelinhoitajaurani jälkeen olen seurannut rahapeliongelmissa auttavista palveluista käsin sitä, miten sama vanha rahapeliongelma saa uusia ilmenemismuotoja rahapelaamisen muuttuessa. 

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Tekoälyllä luotu kuva, jossa ihmisen pää ja aivot.

Rahapelaamisen tarjonta räjähti internetissä

Merkittävin muutos on ollut rahapelaamisen saatavuuden räjähdysmäinen kasvu internetissä. Netti tarjoaa edelleen kasvavalle asiakaskunnalle pääsyn lukuisten sivustojen yhä kasvavaan pelitarjontaan. Kasinopelien, pokerin, vedonlyönnin ja monen muun pariin voi käydä kotisohvalta kalsarisillaan. Rahapeliteollisuuden yksi kasvuvaltti onkin ollut pelaamisen helppous asiakkaalle. Tämä helppous on tullut kalliiksi ongelmallisesti pelaaville.

Aiemmin väisteltiin kauppojen pelikoneita. Nyt suljetaan pelitilejä urakalla.

 Pelaamisen lopettaminen tai vähentäminen on usein aloitettava välttelemällä pelipaikkoja, ennen kuin opitaan kontrolloimaan sisäisesti addiktion takia ylikierroksilla käyvää pelihalua. Aiemmin väisteltiin kauppojen pelikoneita. Nyt suljetaan pelitilejä urakalla. Ja avataan uusia heikolla hetkellä, kunnes ne taas suljetaan. Ja tarjontaa valitettavasti löytyy. Tästä kissa-hiiri leikistä on tullut peliongelman arkipäivää.

Kasino taskussa

Internet toi rahapelit ensin kotiin ja älypuhelin teki ne mukana kannettaviksi. Rahapeliteollisuudelle tämä on tarjonnut mahdollisuuden saada entistä tarkempaa tietoa asiakkaistaan ja sitä kautta hoitaa asiakassuhteita. Pelitilanteet eivät ole enää sidoksissa vapaisiin iltoihin, kun kaivataan jännittävää viihdettä. Ne tunkevat keskelle arkea: kun odotellaan bussia, kokouksen alkamista, puolisoa tai unta.

Rahapelaamisen lopettajalla ja vähentäjällä on vastassaan omia mielihalujaan suurempi koneisto.

Pelaamista vähentäville tai lopettaville pelihalua herättäviä tilanteita on arjessa tiheämmin kuin ennen mobiiliaikaa. Ne rakennetaan heidän arkeensa kasinoiden keräämän datan ohjaamina. Unelmien tarjous lempikasinolta ei kilahda puhelimeen sattumalta juuri silloin, kun asiakkaan aktiivisuus pelitilillä on laskenut. Tai kun hän odottelee lastaan tiistaisin treeneistä uimahallin parkkipaikalla vailla tekemistä. 

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Tekoälyllä luotu kuva: ruutupaitaisen ihmisen kädessä neliö näyttö.

Tekoälyllä viritetyt pelit ansa koukkuun jääneille

Ihmiset rakastavat rahapelejä, jotka tuottavat tunteen voiton mahdollisuudesta, ja onnistuvat samaan aikaan kääntämään huomion toisaalle hitaasti hupenevasta pelitilin saldosta. Pelaajadatan avulla pelejä on viritetty kiinnostavammiksi yhä pienempien kohderyhmien makuihin. Tekoälyteknologian odotetaan tuovan tähän kehitykseen oman lisänsä: pelien toiminta voidaan optimoida paremmin varmistamaan se, että pelaajien mielenkiinto pysyy yllä, ja samaan aikaan peli tuottaa rahaa sen järjestäjälle. 

Koukkuun jääneille pelaajille tämä tarkoittaa entistä kovempaa koukkua ja nopeampaa lankeamista rahapelaamisen psykologian sudenkuoppiin, joiden hyödyntäminen on tuottoisan pelin suunnittelun avain.

Rahapeliongelman psykologiaan liittyy korostuneita virhepäätelmiä oman taidon tai vaikuttamiskyvyn merkityksestä. Yleisin esimerkki on vahva usko siihen, että hävityt rahat voi vielä joskus voittaa pelistä takaisin. He pelaavat pelejä, joista pitävät, jotka tuovat tunteen voiton mahdollisuudesta ja joista he ovat joskus aiemmin voittaneet. Pelisuunnittelun taika auttaa unohtamaan, että kerran voitetut rahat myös hävittiin.

Markkinointi, some ja vaikuttajat

Sen lisäksi, että rahapelien markkinointia on voitu kohdentaa teknologian avulla yhä tehokkaammin, sosiaalinen media on tuonut rahapelaamisen pariin täysin uusia ihmisiä. Viimeisin menestysesimerkki tästä on vaikuttajamarkkinointi. Somevaikuttajat pelaavat kasinoiden markkinointirahoilla ja katsojien rahoilla suorissa lähetyksissä. Katsojat elävät mukana, jakavat tunteita ja vähän väliä myös virheellisiä tietoja. Varsinkin nuoret ovat herkkiä ottamaan mallia rahapelikäyttäytymiseensä muilta verkossa. Kun ei ole rahaa pelata itse, voi katsoa, kun muut pelaavat. Voiton hetkellä tunne ulos jäämisestä voi olla sietämätön, kun missasi yhteisen kivan lisäksi vielä mahdollisuuden tienata.

Rahapeleistä irti päästäminen on entistä enemmän rahapelaamisen yhteisöistä irti päästämistä.

Rahapeliongelmat ja rahapeliyhteisöt kulkevat verkossa käsi kädessä. Rahapeleistä irti päästäminen on entistä enemmän rahapelaamisen yhteisöistä irti päästämistä. Niiden vaikuttajien seuraamisen lopettamista, jotka tuottavat rahapelisisältöä. Jos elämässä on vähän sosiaalisia suhteita, se voi tarkoittaa, että pelaaja leikkaa suuren osan elämänsä ihmisistä ja sosiaalisesta kanssakäymisestään. Olivat suhteet sitten yksipuolisia tai vastavuoroisia. 

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Tekoälyllä luotu kuva somevaikuttajasta, jolla luurit korvilla näyttöjen edessä.

Uusi rahapelaaminen videopelien maailmassa

Rahapelaamisen maailma on levittäytynyt myös osaksi muuta pelaamista. Nuoria miehiä tavoitellaan rahapelien pariin muista peleistä. E-urheilu on kasvava viihteen ala ja vedonlyöntikohde. Nettikasinot tekevät mielellään kaupallisia yhteistöitä videopelivaikuttajien kanssa. 

Ilmaispelien tavoitteena on saada pelaajat käyttämään rahaa peliin ostojen muodossa. 

Ongelmallisesti rahapelaavien kannalta kalliin kompastuskiven muodostavat ilmaispelit. Niiden tavoitteena on saada pelaajat käyttämään rahaa peliin ostojen muodossa. Siihen ne ovat ottaneet oppia rahapeleistä ja tarjoavat suorien ostosten lisäksi tai sijaan lootboxeja eli yllätyslaatikoita. Ne ovat käytännössä arvontoja pelin sisällä hyödynnettävistä esineistä. Jotkut pelien sisäiset esineet ovat rahan arvoisia ja niitäkin voi käyttää panoksena tarkoitukseen erikoistuneilla kasino- ja vedonlyöntisivustoilla, mikä on tuonut mukanaan uudenlaisia peliongelmia. Se on myös joillekin alaikäisille tapa kiertää rahapelien ikärajoja. Nuorena aloitettuun pelaamiseen liittyy vaikeimmat peliongelmat. 

Tämä kehitys on tuonut myös uuden lisävaivan rahapelaamisensa kuriin saaneille. He eivät ehkä osaa odottaa sitä, että tietokonepelit hyödyntävät samaa psykologista mekanismia, jota hyödynsivät ongelmaksi muodostuneet rahapelit. Rahapeliongelma on keskeinen riskitekijä siinä, että tietokone-, konsoli- tai mobiilipelien sisäisten ostojen kanssa tulee ongelmia.

Jotain hyvääkin

Teknologian kehitys on tuonut mukanaan myös hyvää kuten pakollisen tunnistautumisen, maksuestot ja pelinesto-ohjelmistot. Se mahdollistanut myös vertaistuen ja palvelut verkossa. 

Parikymmentä vuotta sitten alaikäisten pelaaminen markettien pelikoneilla oli eri mittakaavan ongelma kuin se on nyt, kun pelaaminen edellyttää tunnistautumista. 

Tunnistautuminen mahdollistaa myös pelikieltojen ottamisen pelioperaattoreille. Näiden lisäksi on tarjolla pelilaitteille asennettavia ohjelmistoja, jotka estävät mainoksia ja pääsyn rahapelisivustoille Nämä keinot ovat valtava helpotus pelaamista lopettaville ja vähentäville. Itse toivon, että tekoäly tuo vielä mukanaan parannuksia näihin työkaluihin.

Verkko on tuonut paremmin saataville myös tiedon ja avun. 

Netin kautta rahapeliongelmiin tukea tarjoavat palvelut ja vertaisfoorumit ovat aiempaa helpommin saatavilla. Verkko tarjoaa myös suojan paljastumisen ja nähdyksi tulemisen pelolta, jotka ovat monelle hyvin todellisia ja voivat viivyttää avun hakemista. Parhaimmillaan teknologinen kehitys on siis myös madaltanut avun hakemisen kynnystä. 

Sanni Behm on Restart-hankkeen projektipäällikkö, joka on työskennellyt videopelaamisen ja rahapelaamisen ongelmissa auttavissa palveluissa sekä kauan sitten kasinopelinhoitajana.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Peluurin sivuilla 12.2.2024.